تانک ازت چیست؟

تانک ازت (کاربرد، شرایط نگهداری و حمل و نقل)

فهرست مطالب

با تانک ازت و کاربرد آن در صنعت آشنا شوید

تانک ازت محفظه‌ایی است برای نگهداری گاز نیتروژن مایع. از این محفظه به عنوان یکی از تجهیزات آزمایشگاهی یاد می‎شود. از تانک ازت مایع هم برای نگهداری و هم برای حمل و نقل استفاده خواهد شد. این محفظه در واقع یک مخزن خلا و عایق‌بندی شده است. می‎توان آن به یک فلاسک تشبیه کرد. ازت مایع و یا همان LN2 در صنعت پزشکی به عنوان خنک‌کننده،  بسیار پرکاربرد است. از آن برای تحقیقات سلول‎های بنیادین، حفظ و نگهداری اسپرم، درمان سرطان پوست، کرایوتراپی، نمونه‌های پزشکی و … استفاده می‎شود.  این مایع بی‎بو و رنگ بوده و با در نظر گرفتن حجم برابر، حدود 20 برابر از آب سبکتر است.

تانک ازت در گروه مخازن سرد قرار می‌گیرد. آنها محل مناسبی برای ذخیره و نگهداری موادی هستند که نقطه جوش بسیار پایینی دارند. نقطه جوش این مواد معمولا زیر صفر قرار دارد. نقطه جوش نیتروژن مایع 196- درجه سانتیگراد است.

کاربرد تانک ازت چیست؟

شاید بتوان گفت تانک ازت در بیمارستان‎ها و مراکز پزشکی، بیش از هرجایی دیگری مورد استفاده قرار می‎گیرند. این مخزن می‌تواند برای نگه داشتن هر چیز منجمد برای مدت زمان طولانی مفید باشد. با استفاده از آن می‎توان مواد انسانی مانند خون، اسپرم، تخمک، نطفه سلول، اعضای بدن را به راحتی نگهداری کرد. این امر به ساختار این مخازن باز می‎گردد. 

این مخازن به صورت دو جداره ساخته می‌شوند، به همین دلیل  هیچگونه ارتباطی با محیط بیرون نخواهد داشت، این امر سبب می‎شود تا تغییری در دمای ازت مایع، بوجود نیاید، به همین دلیل میزان برودت آن حفظ خواهد شد.  نیتروژن مایع به شدت ناپایدار بوده و در دمای گرمتر از 196- درجه سانتیگراد، به سرعت به حالت گاز در خواهد آمد. همچنین این دما سبب می‎شود تا هر مخزنی برای نگهداری این ماده مناسب نباشد. این مخازن به راحتی در این دما مقاومت کرده و دچار شکستگی  و یا تغییر شکل نخواهند شد. در بدنه آنها از فلز آلومینیوم با عیار بالا استفاده می‌شود، به همین دلیل به راحتی آسیب نخواهند دید.  

همچنین گاز ذخیره شده در آن هیچ گونه تماسی با محیط بیرون نخواهد داشت، بنابراین از ایمنی بالایی نیز برخوردار است. تماس این گاز با اعضای بدن مانند انگشتان دست منجر به قطع شدن آنها خواهد شد. البته استفاده از این مخازن، تنها محدود به نگهداری از ازت مایع نیست، بلکه از آنها می‎توان برای نگهداری گازهای دیگری مانند اکسیژن ، آرگون و هلیوم  نیز استفاده کرد. از گاز ازت مایع در آزمایشگاه‎ها برای نگهداری مواد مختلف نیز استفاده می‎شود. ممکن است  آنها را به عنوان فریزرهای آزمایشگاهی نیز بشنویید.

ازت مایع

دیگر کاربردهای ازت مایع

از دیگر کاربردهای ازت مایع می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تانکر و راکتورها با هدف پاکسازی، تعلیق و سرمایش
  • سایش برودتی مواد پلاستیکی
  • خنک‌سازی بتن در تاسیسات بزرگ
  • منجمد کردن خاک
  • سرم سازی
  • مراکز تحقیقاتی
  • داروسازی
  • مراکز ناباروری
  • دامپروری‌ها
  • میعان حلال‌ها
  • از این مخازن برای مصارف شخصی نیز استفاده می‎شود.

چند نوع تانک ازت مایع داریم؟

معمولا تانک‌های نیتروژن مایع براساس قطر دهانه، کنیستر دار و رک‌دار بودن تقسیم‌بندی می‌شوند. همانطور که ذکر شد، از این مخازن برای نگهداری مواد و نمونه‌های مختلف استفاده می‎شود. نمونه‌ها باید به طریقی درون محفظه قرار گرفته و از سویی دیگر به راحتی از مخزن خارج شوند. آنچه مسلم است نمی‎توان با دست اقدام به جابه‌جایی نمونه‌ها کرد. چرا که تماس این گاز با دست، منجر به یخ‎زدگی  و قطع عضو خواهد شد. حتی برخورد دست با نمونه‎هایی که داخل محفظه قرار گرفته‌اند می‎تواند باعث بروز آسیب جدی به آنها شود.  

برای این منظور در کنار آنها از لوازم جانبی دیگری مانند کنیستر استفاده خواهد شد. با استفاده از آن به راحتی و در ایمنی کامل می‎توانید نمونه را به داخل و خارج از مخزن هدایت کنید. کنیسترها از استیل با کیفیت ساخته می‎شوند. استفاده از آنها صرفا محدود به صنایع آزمایشگاهی نمی‎شود. در مقیاس‌های بزرگ، شکل و اندازه آنها نیز تغییر خواهد کرد، اما می‎توان گفت همچنان کاربرد یکسانی دارند. در مقیاس آزمایشگاهی از نظر ظاهری یک استوانه توخالی بوده و بیشتر شبیه ملاقه‌های آشپزی هستند.  در مقیاس‌های بزرگ اغلب مانند قفسه بوده و دارای چند طبقه هستند. گاهی اوقات از یک تانک ازت برای نگهداری چندین نمونه استفاده می‎شود. به همین دلیل لازم است تا نمونه‎ها به صورت مجزا طبقه‎بندی شده  و تماسی با یکدیگر نداشته باشند.  برای این منظور از ابراز جانبی به نام رک تانک ازت استفاده خواهد شد. به این ترتیب علاوه بر جداسازی، نمونه به طور یکنواخت تحت سرما قرار خواهد گرفت.

تانک ازت

در این زمینه تولیدات شرکت آمریکایی mve مورد توجه قرار گرفته است. تانک نیتروژن مایع mve را می‎توانید در حجم‎های مختلف تهیه نمایید. در کنار آن تانک ازت YDS از کشور چین نیز وجود دارد.

نکاتی که برای نگهداری از تانک ازت باید بدانید.

در مرحله اول سعی کنید محیط و مکان مناسبی را برای قرار دادن، تانک نیتروژن مایع در نظر بگیرید. قرار دادن مخزن در محیط‌های گرم  سبب می‎شود  تا گاز سریعتر به بخار تبدیل شود.

مخزن را در کنار سایر مواد، قرار ندهید.  توصیه می‎شود از آنها در مکانی مخصوص و خلوت نگهداری کنید.

از قرار دادن تانک بر روی سطوح سیمانی اجتناب کنید. برای این منظور بهتر از پالت و یا کفپوش‌های پایه‌دار چوبی استفاده نمایید. سطوح سیمانی، زمینه را برای آسیب به مخزن مهیا خواهند کرد.

هنگام حمل و نقل، حتما آنها را به صورت عمودی حرکت دهید.  هنگام حمل و نقل از کشیدن مخزن بر  روی زمین جدا خودداری کنید. این مخازن معمولا از وزن زیادی برخوردار هستند، بنابراین سعی نکنید به تنهایی اقدام به جابه‌جایی آنها نمایید. حتما هنگام حمل و نقل از کفش‌های ایمنی مناسب استفاده نمایید تا در صورت بروز حوادث ناگهانی، ایمنی پاها حفظ شود. سنگینی مخازن می‎تواند باعث بروز آسیب جدی شود.

سعی نکنید، بیش از ظرفیت مخزن آن را پر کنید.  همچنین به طور مداوم و هفتگی سطح و میزان آن را بررسی کنید. سطح این ماده از کف مخزن نباید به کمتر از 5 اینچ  برسد. در غیر این صورت با تغییرات دمایی درون مخزن مواجه خواهید شد. در واقع این مقدار گاز برای حفظ و نگهداری نمونه‌هایی که درون مخزن قرار دارند، مناسب خواهد بود.

مخازن نیتروژن مایع دارای طول عمر تعریف‎شده‎ایی هستند. پس از این مدت زمان، احتمالا قسمت خلا آنها با مشکل مواجه خواهد شد. در این صورت دیگر کاربردی نخواهند بود.

برای آنها حجم معینی در نظر گرفته می‎شود. در صورتیکه احساس می‌کنید، حجم بیشتری را در خود جای می‎دهند، احتمال می‎رود کارکرد خود را از دست داده باشند.

وجود عرق در قسمت گردنه تانک نیز می‎تواند نشان‎دهنده وجود مشکل باشد.

چه زمانی باید تانک ازت را دوباره پر کنیم؟

گرچه این مخازن به خوبی عایق‎بندی شده‌اند اما عوامل مختلفی مانند گذشت زمان، تعداد و مدت زمان باز نگه داشتن درب مخزن و تعداد ویال‎هایی که در درون مخزن قرار دارد، می‎تواند در کاهش حجم این گاز موثر باشد. برای کنترل حجم و پی بردن به زمان پر کردن مخزن از خط کش خاصی استفاده خواهد شد.  برای این منظور کافی است، درب تانک را برداشته و خط کش به مدت ده ثانیه داخل مخزن نگه دارید، فراموش نکنید که از لباس، دستکش، چکمه و عینک مناسب استفاده نمایید. پس از گذشت این زمان، خط کش را بیرون آورده و به میزان سرمای آن توجه کنید. اگر این میزان کمتر از 4 اینچ باشد، یعنی باید اقدام به پر کردن مخزن نمایید. اگر خط کش کمترین میزان را نشان داد، یعنی به اقدامات فوری در این زمینه نیاز دارید.

به این مطلب امتیاز دهید.
4.5/5