انواع کانیستر

تفاوت رک و کنیستر در تانک ازت

فهرست مطالب

تانک ازت، یک ظرف اختصاصی است که در حجم‌های مختلف برای نگهداری و انتفال نیتروژن مایع استفاده می‌شود. نیتروژن یا ازت مایع، در حقیقت همان گاز نیتروژن است که در دمای بسیار پایین (196- درجه سانتی‌گراد) به مایع تبدیل شده و برای حفظ حالت مایع نیاز به حمل‌ و نگهداری در این ظروف دارد.

رک و کنیستر تانک ازت، محفظه‌هایی برای نگهداری نمونه‌های مختلف هستند که داخل تانک قرار می‌گیرند. این دو محفظه از جهت کاربرد و ظاهر با هم متفاوت هستند.

ما در این مقاله پس از معرفی اجمالی ازت مایع و کاربرد آن، تفاوت تانک ازت رکدار و تانک ازت کنیستردار را بررسی می‌کنیم.

دسته‌های رک و کنیستر تانک ازت

 

ازت مایع چه کاربردی دارد؟

ازت مایع، یک مایع بسیار سرد و جوشان است که برای انجماد و حمل‌و‌نقل محصولات غذایی، انجماد نمونه‌های بیولوژیکی مانند اسپرم، تخمک و نمونه‌های ژنتیکی حیوانی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای از بین بردن زگیل و سایر مصارف پزشکی، جوشکاری و پرکردن لاستیک خودرو استفاده کرد.

همان‌طور که می‌بینید، ازت مایع دارای کاربرهای مختلفی است که برخی از آن‌ها مصرفی و برخی دیگر شامل نگهداری است.

در مواردی که ازت مایع برای نگهداری استفاده می‌شود، می‌توان نمونه مورد نظر را در داخل خود تانک قرار داد. به‌عبارت دیگر، در این شرایط، تانک ازت هم یک محفظه ذخیره ازت و هم یک محل نگهداری برای نمونه‌های مختلف، محسوب می‌شد.

رک و کنیستر تانک ازت، محفظه‌هایی هستند که داخل تانک قرار گرفته و نمونه‌ها در آن‌ها نگهداری می‌شود. تانک ازت رکدار دارای رک و تانک ازت کنیستردار محتوی کنیستر است.

با توجه به تفاوت رک و کنیستر تانک ازت، می‌توانید تانک مناسب با نیازهای خود را بیابید. جهت اطلاع از اینکه کدام مدل تانک ازت برای کار شما مناسب است می‌توانید از مقالات مرتبط آموزشی درباره تانک ازت دیدن نمایید و یا از مشاوران ما در آبان مهر از طریق لینک زیر کمک بگیرید.

تانک ازت

تلفن مشاوره: 41122166 – 021

چرا رک و کنیستر تانک ازت لازم است؟

ممکن است با خود فکر کنید، چرا استفاده از رک و کنیستر تانک ازت ضروری است؟ آیا نمی‌توان نمونه‌ها را به‌سادگی در داخل نیتروژن تانک غوطه‌ور کرد؟

در پاسخ به این سوال لازم است چند نکته را در نظر بگیرید:

  • غوطه‌ورکردن نمونه‌ها در داخل تانک، آن‌ها را در تماس مستقیم با نیتروژن مایع قرار داده و ممکن است سبب یخ‌زدگی و آسیب به آن‌ها شود.
  • نمونه‌ای که بدون رک و کنیستر تانک ازت در داخل محفظه غوطه‌ور شده، به‌راحتی قابل بیرون‌آوردن نخواهد بود. رک و کنیستر تانک ازت، دارای دسته‌هایی هستند که به قسمت بالایی تانک متصل بوده و امکان خروج نمونه را فراهم می‌کنند.
  • با قراردادن مستقیم نمونه‌ها در داخل تانک، امکان سازمان‌دهی آن‌ها وجود ندارد. اما رک و کنیستر تانک ازت، مکانی برای چینش صحیح نمونه‌ها را فراهم می‌سازند.

 

با توجه به موارد فوق بیایید رک تانک ازت و کنسیتر را به‌شکل جداگانه بررسی کرده و موارد استفاده از آن‌ها را مشخص کنیم.

 

انواع کانیستر

 

کانیستر تانک ازت چیست؟

کانیستر (canister) تانک ازت یک ظرف شبیه به ملاقه (البته با عمق بیشتر) است که از جنس فلز (معمولا آلومینیوم) دو لایه ساخته شده است. دسته‌ی این به اصطلاح ملاقه، با مواد عایقی پوشانده شده تا در اثر سرمای مداوم خراب نشوند. کانیستر محلی برای قراردادن نمونه‌های در کنار هم است. ممکن است در داخل هر تانک، چند عدد کانیستر موجود باشد و در هر کدام از آن‌ها نمونه‌های مختلفی قرار گیرد.

در این روش، همه نمونه‌ها کنار هم قرار گرفته و به وسیله دیواره دوجداره فلزی کانیستر، از تماس مستقیم با نیتروژن مایع مصون می‌شوند.

هنگامی‌که نیاز به بیرون‌آوردن نمونه باشد، درب تانک باز شده و با استفاده از دسته، کانیستر بیرون کشیده می‌شود.

 

رک تانک نیتروژن

 

 

رک تانک ازت چیست؟

رک (Rack) تانک ازت نوعی محفظه دیگر برای نگهداری نمونه است. بر خلاف کانیستر، رک مشابه با یک دراور عمل می‌کند. به‌عبارت دیگر، رک دارای کشوها و محفظه‌های متعددی است که به‌شکل جدا از هم و مشابه با کشوهای یک دراور روی هم قرار گرفته‌اند.

هرکدام از این کشوها، محلی برای قراردادن یک نمونه خاص است. رک نه‌تنها نمونه‌ها را از تماس مستقیم با نیتروژن مایع مصون می‌دارد، بلکه آن‌ها را از هم جدا کرده و امکان سازمان‌دهی را نیز فراهم می‌سازد.

این ویژگی رک، آن را برای نمونه‌هایی مناسب می‌سازد که نیاز به ذخیره جداگانه داشته و نباید در تماس با هم قرار بگیرند. همچنین نمونه‌های کوچکی که در کانیستر گم می‌شود را نیز می‌توان به این روش به‌خوبی ذخیره کرد.

برای بیرون‌آوردن نمونه‌ها، کافی است درب تانک باز شده و رک تانک (که با استفاده از دسته‌ای به قسمت بالای تانک متصل است)، بیرون آورده شود.

 

 

هر طبقه رک تانک ازت

 

 

 

تانک ازت رکدار و تانک ازت کنیستردار؟ کدام بهتر است؟

انتخاب رک و کنیستر تانک ازت، تا حد زیادی وابسته به‌نوع استفاده است در موارد زیر استفاده از تانک رکدار توصیه می‌شود:

  • وجود تعداد زیادی نمونه متفاوت
  • نیاز به سازماندهی نمونه‌ها
  • اندازه کوچک نمونه‌ها
  • امکان خرابی نمونه‌های در اثر تماس با هم

 

در موارد زیر استفاده از تانک کنیستردار توصیه می‌شود:

  • تعدا کم‌تر نمونه‌ها
  • اندازه بزرگ و یا ناهمگون نمونه‌ها
  • نیاز به مشاهده دوره‌ای نمونه (در این شرایط، مشاهده آن از داخل کنیستر آسان‌تر است)
  • نمونه‌های هم‌جنس و سازگار

 

 

آیا رک و کنیستر تانک ازت، قابل جایگزینی با هم هستند؟

ممکن است با خود فکر کنید که می‌توانید رک و کنیستر تانک ازت را خریداری کرده و براساس نیاز خود در داخل تانک قرار دهید. اما متاسفانه در بیشتر موارد رک و کنیستر تانک ازت، قابل جایگزینی نیستند. به‌عبارت دیگر با خرید یک تانک رک‌دار تنها به رک و با خرید یک تانک کنیستردار، تنها به کانیستر دسترسی خواهید داشت.

به‌همین دلیل لازم است با توجه به تفاوت و کاربرد رک و کنیستر تانک ازت، انتخاب نهایی خود را انجام دهید.

 

 

خلاصه

رک و کنیستر تانک ازت، ظروفی هستند که در داخل تانک ازت قرار دارند. این ظروف محلی برای نگهداری و سازماندهی نمونه‌هایی محسوب می‌شوند که لازم است در دمای پایین ذخیره شده و در عین حال از تماس مستقیم با نیتروژن مایع مصون بمانند. رک شبیه دراوری با کشوهای زیاد است که هر کشو برای قراردادن یک نمونه، آماده و لیبل‌گذاری می‌شود. در مقابل کانیستر شبیه به یک ملاقه عمیق با ته تخت است که نمونه‌ها همه در کنار هم داخل آن قرار می‌گیرند. لازم است انتخاب تانک کنیستر | رک براساس نیاز محقق صورت گیرد، زیرا معمولا نمی‌توان این دو ظرف را در یک تانک با هم جایگزین کرد.

به این مطلب امتیاز دهید.
4.5/5